måndag 4 mars 2013

Hej. Jag heter Pytte och blir arg när jag är hungrig.

Jag tycker att jag har blivit lite bättre på att inte tappa humöret som hungrig på senare år, men det finns förstås undantag för varje regel. Häromdagen kom jag hem efter ett vedervärdigt Indoor walking-pass (varför utsätter jag mig för sånt helt frivilligt? Ofattbart!) och var fantastiskt hungrig. Barnen skulle läggas och blodsockret sjönk ytterligare. 19.15 är de i säng och vid det laget är jag så sur att jag bara vill elda upp den nästan tomma och oinspirerande kylen och dra askan över mig och sova. Istället tar jag mig samman - "kom igen nu, jag klarade just ett mardrömspass för träningsfreaks, nog f*n ska jag väl orka svänga ihop en förbannad middag utan att behöva gå och handla!" - och lyckades skrapa samman det här. Urgott!

Man tager vad man haver - stekt lax med sallad på rostad majs och godsaker från ugnen

Jag botaniserade i frysen och hittade 2 laxfiléer som jag tinade, kryddade och stekte precis lite för länge - det misstaget behöver ju inte du göra. Innan dess hade jag dock satt ugnen på 225 grader och rotat fram 1 gul lök, 1 stor vitlöksklyfta, 2 stora paprikahalvor (en gul och en röd; du tar vad du hittar), 1 röd pepparfrukt och en 1/2 citron i grönsakslådan. Jag skalade och klyftade löken (låt roten sitta kvar så att du får båtar som inte faller isär), skar paprikan i stora men platta bitar, halverade vitlöksklyftan på längden utan att skala den, halverade pepparfrukten på längden och tog bort kärnor och mellanväggar med en sked för att minska hettan lite. Lade allt på ett bakplåtspapper på en plåt, ringlade över några teskedar olivolja och gned in alltsammans med den. Chilifrukten med skinnsidan upp, vitlöken med skalsidan upp. Saltade och pepprade. Delade citronhalvan i två delar och la även den på plåten. In i ugnen i ca 15 minuter, eller tills allt fått färg!

Jag hittade även 1 liten burk majskorn i skafferiet. Hettade upp en eller två teskedar olivolja i en stekpanna och lät de väl avrunna kornen fräsa i 1-2 minuter på hög värme tills de fick fin färg. Blandade dem med 1/2 påse krispig blandad sallad, skar den varma löken och paprikan i lite mindre bitar, skivade chilin och vitlöken (ta av skalet först!) tunt och vände samman alltsammans. Lite salt, peppar och balsamico, så var saken klar att serveras till den nystekta laxen, med den pimpade citronen bredvid.

Och sur var jag inte längre efter det, kan jag lova.

2 kommentarer:

tina sa...

Hihi, den där argsjukan känner jag igen.

Lottie sa...

Det förstår jag att du inte var... sur alltså. :)

Det låter himelskt!