tisdag 18 september 2012

Superlättlagad orgie i banan, mjölkchoklad, kokos och Start

Foto: Lieselotte van der Meijs
Jag är sjuk. Inte jättesjuk men ganska sjuk. Om jag var en sån där fågelflicka skulle jag förmodligen säga att jag var för sjuk för att ha aptit, men så sjuk har jag nog aldrig varit. Så jag drömmer istället om att inte behöva ta hand om barn (pappan är bortrest) och vara duktig utan att istället få ligga i soffan och goffa något sött och varmt direkt ur formen med kall glass till. Kom att tänka på ett recept ur Bjud hem! och insåg att det var exakt det jag längtade efter. Jag kommer förmodligen inte unna mig att laga en dessertorgie till bara mig (trots att just denna är extremt lättlagad), men jag tänker tänka på den. Och vem vet vad som händer när barnen gått och lagt sig.

Bananfest med glass 

Det här är så dekadent så det finns inte. Men läs ingredienslistan och fundera: vem känner du som skulle kunna motstå den här lilla formen full av fest? Ingen, eller hur? Vi får hoppas det i alla fall, för den här desserten är helt enkelt en otroligt snabb genväg till lycka.

2 personer

2 bananer
100 g mjölkchoklad
1/2 dl riven kokos
1dl naturell Start eller annan crunchig müsliblandning
1 dl grädde

Vaniljglass

Värm ugnen till 200 grader. Skala bananerna och halvera dem först mitt på och sedan på längden så att du får sammanlagt åtta avlånga bitar. Lägg dem i en ugnsfast form. Bryt chokladen i små bitar och tryck ner bland bananerna. Strö över kokos och sedan Start, och avsluta med att hälla grädde över alltsammans. Kör in i ugnen i 15 minuter; sätt folie på om Starten börjar få för mycket färg mot slutet. Avnjut pronto tillsammans med glass.

Tips! Den här desserten är förvisso en barnens heliga dröm men få vuxna kan motstå den. Släng i en näve nötter, marshmallows, russin, vit choklad, en konjaksskvätt eller något annat du gillar och gör den till din egen. 

6 kommentarer:

Sara sa...

Jag måste göra den här. Pronto. Krya på dig Pytte, puss!

Pytte/Eleonora sa...

Ja, visst måste du? Hälsa den från mig... Tack och puss!

mumsfillibaba sa...

Ojoj, det där behöver man inte vara jättesjuk för att trycka i sig!!:)
Krya på!

Pytte/Eleonora sa...

Sofie - Nej, verkligen inte! Lite lätt barnsligt lagd kanske man bör vara dock. Det är ju ingen finikantendessert direkt...

Camilla - Glassriket sa...

Glass och start och banan - det är liksom en oslåbar kombo. Gillar denna enkla genväg till dessert. Låter som total njutning :) Denna hamnar direkt i min lilla lista över glassrätter jag rekommenderar.

För övrigt tycker jag att din kokbok ser superfin ut!

Pytte/Eleonora sa...

Härligt, vad glad jag blir! Och tack snälla för det fina berömmet, det värmer!