torsdag 21 februari 2013

Hett, nyttigt, superenkelt, namnam

Den här pastan blev bara rätt, helt enkelt. Snabb att göra OCH nyttig OCH riktigt god OCH mättande så att det räcker och blir över - en lunchfavorit är född. Dessutom är den vegetarisk. Jag längtat efter den sedan vi åt den för några dagar sedan; den ser kanske inte mycket ut för världen på bild men jag kan ändå varmt rekommendera den. Och du som är välsignad med lite naturligt mullhull precis som jag- pasta är inte dumt när man vill gå ner i vikt. Men det är bra om den är ackompanjerad av nyttiga saker.

Het pasta med rostade grönsaker och sallad

2 personer

2  portioner pasta, t ex skruvar
1 röd snackspaprika
1/2 zucchini, eller 1 hel liten
1 dl lätt crème fraiche paprika & chili
50 g blandad sallad från påse
Gärna lite god balsamico

Sätt ugnen på 250 grader. Skär zucchini  i 1 cm tjocka kvartar och urkärnad paprika i ca 2 x 2 cm stora bitar.  Lägg alltsammans på en plåt försedd med bakplåtspapper (skalet upp på parikan). Salta och peppra lite. Ringla över lite olivolja om du inte bryr dig om kalorierna, men det är faktiskt inte nödvändigt. Rosta i ugnen medan pastan kokar, ca 10 minuter eller tills allt fått lite färg. Blanda den kokta och avrunna pastan med crème fraichen, och vänd sedan ner de varma grönsakerna och salladen. Ringla över lite god balsamico vid servering. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer en ! Det här passar mig, jag byter bara ut mot fullkornspasta men det får jag nog.
Häls. Hjonet

Pytte/Eleonora sa...

Hej Hjonet, roligt att se dig här! Självklart ska du byta ut mot fullkornspasta, då blir det ännu nyttigare förstås. Jag tycker att den vita pastan lyfter den mjuka, runda smaken i grönsakerna bättre men skulle jag ut på en träningsrunda och behövde mer energi skulle jag inte tveka att byta mot fullkorn. Kram!

Anna sa...

Check - tack! Kvällens middag klar och bokad. Nu återstår bara att se om jag lyckas handla rätt; zucchini på köplistan tenderar att bli Aubergine i matkorgen. Och Aubergine är rätt äckligt.

Hur som helst - tack för recept. Enkelt genialt, som alltid på Pyttes!

Pytte/Eleonora sa...

Anna - inte är aubergine äckligt! Ugnsbaka eller grilla och mixa med olivolja,vitlök och parmesan - mycket godare än så blir inte en dippsås...