onsdag 8 augusti 2012

Grapefrukt- och linssallad for the freshness

Kameran strejkar, så nu blir det mobilbilder.
Det hör till saken att jag går på diet just nu. Efter semestern, som för min del inneburit ett väldigt kärt och intensivt umgänge med kött, ost och vin, har jag fått en ny kompis runt magen som jag hyser semesterflirtskänslor för - den var charmig och rolig i solsken, men den gör sig inte lika bra  i eftertankens kranka blekhet. Jag håller således på och förpassar den till någon bättre behövande.

Så nu äter jag under en begränsad period obegränsade mängder mat från en försvarbart lång lista med livsmedel, hämtad från en känd viktminskningsmetod. Den passar mig eftersom den ökar mitt intag av frukt och grönt rejält men minskar mitt ganska ohälsosamt stora intag av feta mjölkprodukter och animaliska fetter (återigen - det här är tillfälligt. Jag kommer ganska snart unna mig en fet biff med bea igen). Dessutom får jag äta hur mycket jag vill när jag vill vilket passar mig mer än något annat. Jag ser det som ett renade sorts småätande.

Det här blev dagens lunch; en riktigt god och fräsch linssallad som bara tog ett par minuter att kasta ihop. Vi åt den till tunna skivor av helsstekt fläskytterfilé, som vi fick över från gårdagens middag. Vill du unna dig lite extra och nyttigt fett slänger du i en tärnad avokado.

Grape- och linssallad

2 personer

1 blodgrapefrukt
1 tetra gröna linser
1 bit purjolök, alternativt sallads- eller gräslök
2 tsk olivolja

Skala grapefrukten och skär den i bitar; ids du så filear du den först för att få bort alla hinnor men det går bra att bara skala (helst med kniv) och tärna också. Lägg bitarna och all juice du får kvar på brädan i en skål. Har du ett fileat skrov kvar pressar du saften från det över skålen också. På med olivoljan, smaka av med salt och rejält med svartpeppar. Skölj linserna i kallt vatten och låt dem rinna av. Skiva lite lök tunt. Vänd samman allt med grapedressingen och servera till lite kallskuret kött, kyckling eller kanske en fetare fisk. 

4 kommentarer:

Catta sa...

Viktväktarna? Jäkligt god sallad i alla fall. Och ska du stanna nu?

Pytte/Eleonora sa...

Japp, från Viktväktarna. Just den här listvarianten är lite extrem men standardmetoden är den som är mest förenlig med min vägra-utesluta-något-livsstil, och därmed det enda jag orkar följa i mer än en vecka. Och tyvärr är jag ett sådant matvrak att jag måste ta små kurer med jämna mellanrum för att göra plats för ny mat.

Jag är superpeppad nu, så jag stannar så länge jag får fina komplimanger som din och märker att folk läser. Tack!

Anonym sa...

Jag hoppas också att du ska stanna! Dina recept roliga, det är inte bara samma och samma. :)

//Cathrin

Pytte/Eleonora sa...

Cathrin - vad glad jag blir, jag ska göra mitt bästa!