onsdag 22 augusti 2012

Lyxig hälsopasta på 5 ingredienser

Här haver vi ännu en pasta. Men kom inte och anklaga mig för att servera er vilken skitpasta som helst ännu en gång - ICKE! - ty detta är en mycket god och trevlig liten sak, om än så enkel som jag kräver att den ska vara just vid lunchtid.

Håll i åtanke att jag går på diet, både av utseendemässiga och mer hälsobetonade skäl. Min lista av ingredienser är mer begränsad än vanligt, och mängden fett jag får äta just nu minimal. All matlagning är en utmaning men så går jag också bättre tider till mötes.

Men det här blev riktigt lyckat, tack vare knaprig, salt skinka (inget finparmatjafs här inte, men det behövs inte alltid), goda och vackra små tomater, syrlig philly och kryddighet från basilika och svartpeppar. Dessutom är det en äkta köp-hem-5-rätt! YAY!

Så här gör man:

Pasta med tomater, basilika och knaprig skinka

2 personer

Koka upp saltat vatten till pasta för 2 personer (jag använde min nya favorit bavette). Halvera 100 g rökt tunnskivad skinka (alltså vanligt, hederligt smörgåspålägg) och fräs den i 2 tsk olivolja på ganska hög värme tills det knäpper lite i den och den får färg. Skiva 1 ask goda, små tomater (ca 200 g), gärna sådana där vilda ekotomater i varierade färger. Strimla en rejäl hög basilikablad. Är pastan klar? Häll av nästan allt vatten, spara någon matsked eller så i botten. Rör i 2 msk philadelphiaost. Salta och peppra - var inte för snål! - och blanda ordentligt i kastrullen över den varma plattan tills osten smält och vänd sedan försiktigt i tomater, skinka och basilika.

Inga kommentarer: