onsdag 13 mars 2013

Full av kärlek dagen efter: Lillans ultimata pasta

Dagen efter en ganska sen kväll och många glas vin är det oftast en pasta som gäller för min del. Även min syster Lillan älskar pasta, och allra helst med tomatbaserade såser. Eftersom jag älskar min syster nästan onormalt mycket ville jag i söndags bjuda henne på en variant som innehöll allt hon älskar i en pasta på en och samma gång. Och så föddes den här väldigt uppskattade middagen.

Lillans ultimata pasta med tomat, pesto, fetaost, pinjenötter och basilika

4 personer

4 stora portioner pasta, gärna linguini

Nypåkommet så här i efterhand: 140 g pancetta! 
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1/2 röd pepparfrukt
2 msk olivolja
1,5 burk finkrossade tomater av BRA kvalitet, jag valde Mutti
1 nypa socker
ca 2 msk röd pesto (med soltorkade tomater, chili och paprika)
Eventuellt lite balsamvinäger
150 g fetaost
1 liten påse pinjenötter
1 kruka basilika
1 stor bit parmesan, att riva

Jag kom just på att vi faktiskt hade ett paket pancetta i också, men den kan du förstås utesluta om du vill ha en helt vegetarisk pasta. Annars fräser du pancettan gyllene och lägger den åt sidan, i väntan på att blandas i precis på slutet. 
Finhacka lök, vitlök och pepparfrukt. Fräs försiktigt i olivolja tills allt är mjukt och löken genomskinlig men fortfarande färglös. I med tomaterna, en nypa socker och pesto, låt stå och puttra samman minst 10 minuter men gärna en lite längre stund om du har tid med det. Rosta pinjenötterna gyllene i en torr panna, passa dem hela tiden eftersom de lätt bränns. Strimla basilikan. Riv parmesanosten. Skär fetaosten i små tärningar. Blanda i fetaosten och hälften av basilikan, låt puttra upp igen och smaka av tomatsåsen med salt och peppar, samt en liten skvätt balsamvinäger om du vill tillföra lite syra. Späd eventuellt såsen med ett par skedar av pastans kokvatten om den känns för tjock. Vänd samman såsen med den nykokta pastan. Fördela på tallrikar och strö över pinjenötter, lite extra basilika samt rikligt med parmesan. Underbart med ett gott glas rött vin till!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Mumms, låter så gott och tror knappt att det behöver vara "dagen efter" för att avnjutas ;-)

Lillan sa...

Saknar ord. Jag känner mig rörd, hedrad - och hungrig.

Åh, söndagen kommer tillbaka till mig nu. Ni skulle ha sett storleken på portionerna - inhumant stora - ändå ville jag bara ha mer. Det här var det godaste jag ätit ever. Jag är så stolt Pytte, över att det godaste receptet på din blogg hitills (haha) har skapats till och för mig.

Alla. Låt inte detta bara bli ett recept ni skummar igenom och sen glömmer. Laga den - helst redan ikväll!!

Pytte/Eleonora sa...

Marianne - verkligen inte! Det kan vara dagen innan också, eller samma dag, eller vilken dag som helst!

Lillan - det var en ära att få svänga ihop något du tyckte var så fantastiskt gott. Det är ju trots allt bara pasta med tomatsås, men jag vet ju att det gör dig lycklig. Precis som du gör mig lycklig varje dag. Aaaaaaw, vad vi är gölliga va? Puss, love you!

tina sa...

Där är den ju, pastan! Vill ha, vill ha, vill ha!

Pytte/Eleonora sa...

tina - fick du, fick du, fick du?

Isadora sa...

Alex är i detta nu och inhadlar ingredienserna till denna kvällens middag. Ett glas rött till det. Ses på andra sidan!

Anonym sa...

Det var fantastiskt gott! Tack för tipset. Jakob

Anette Ø sa...

Denne har nådd over grensen til Norge, og lages titt og ofte her! Veldig godt!!

Pytte/Eleonora sa...

Jakob och Anette - vad roligt, det gläder mig verkligen!