torsdag 30 augusti 2012

Pimp that fish!

Idag ska vi tala om fisk. Jaha. Jag har för länge sedan kommit fram till att jag tycker fisk är ganska trist. Jag älskar tanken på fisk, och jag äter fisk relativt ofta, men så jäkla kul är det ju inte - inte om fisken är vit, i alla fall. Jag gillar lax. Färsk lax, grillad lax, långstekt lax, inkokt lax (fy h-vete vad gott det är med inkokt lax!), gravad, rökt och rimmad lax. Jag kan komma på fler men det blir så himla Forrest Gumps kompis.
Jag gillar också sill i alla dess former.
Och jag gillar nog all fisk när den är panerad eller friterad - allt som är friterat är ju gott som bekant.
Men om du tar en vit fiskfilé och steker den eller vad du nu gör och serverar mig den, så kommer jag garanterat börja titta desperat efter medföljande roliga tillbehör.
Så det här är ett av sätten som jag piffar min vita, tråkiga, billiga fisk på:

Piffad fisk med sardeller, vitlök och kapris

1 person

Tag din fiskfilé. Den är tinad om köpt fryst, avsköljd, väl torkad, saltad och pepprad. Stek i generöst med smör i någon minut eller på varje sida tills den är gyllene och precis färdig. Lyft ur pannan. I med lite mer smör om du inte var så värst generös trots allt. Fräs lite försiktigt i smöret 1 finhackad vitlöksklyfta, 2-3 mosade/hackade sardellfiléer samt 1 msk kapris. Bara lite kort, tills vitlöken mjuknat. Ös smör med allt det goda över fisken. Strö över 1 msk fint skuren gräslök. Servera något gott till; jag kan varmt rekommendera till exempel blomkålspuré.

Ta-daaaaa - tråkig fisk har nu transformerat till skojig och läcker fisk!

5 kommentarer:

Rebecka Charpentier sa...

Låter som en uuunderbar mix att ha på fisken! Ska prova det!

Jag brukar ha smulat bröd som dränkts i smält smör, ost, persilja, vitlök, salt och peppar. Blir knäckigt täcke...Gott!

Pytte/Eleonora sa...

Helskotta vad gott. Nu blev jag väldigt hungrig.

Elvira sa...

Fisk är så gott! Förstår inte varför det så sällan blir av att man äter det..

Eleonore sa...

Håller med om att fisk ofta är väldigt trist men smaksätter man rätt som med denna goda blandning kan det bli kanon :D

Pytte/Eleonora sa...

Elvira och Eleonore - mer pimpad fisk åt folket!