lördag 13 oktober 2012

Rödbetskräm och vitlöksdoftande blomkålspuré FTW

Hade bara en mobilbild, men det får duga!
Jag kan minsann också vara lite tjusig när jag känner för det! Dock utan att göra avkall på det enkla. För det här kanske ser lite avancerat ut, men det är det faktiskt verkligen inte. Däremot var det förbannat gott. Jag hittade rökt fläskfilé på Coop - lite väl rökt, visade det sig, men det var gott ändå - och bestämde mig för att göra några piffigare tillbehör än den vanliga salladen.

Först och främst: en rödbetskräm. Jag kokade 4 rödbetor tills de var helt mjuka. Skalade under rinnande kallt vatten. Mixade helt slätt med en större nypa socker och en generös klick smör. Smakade av med salt och peppar. Klart!

Vidare till en vitlöksdoftande blomkålspuré: Jag fräste två finhackade schalottenlökar och en finhackad vitlöksklyfta i lite smör. I med ett halv blomkålshuvud brutet i mindre buketter, och fräste en stund till. På med 1 knapp dl vatten, en skvätt vitt vin och någonstans mellan 1 och 2 dl vispgrädde. Kokade tills blomkålen var mjuk. Silade men sparade grädden, spädde med den medan jag mixade slätt, och smakade av med salt och vitpeppar. Klart!

För att få lite krisp gjorde jag en sallad på supertunna skivor fänkål blandade med tunna skivor päron. Dressade det hela med citron, olivolja, en nypa socker, salt och svartpeppar. Som en oväntad liten krona på verket strödde jag över vitlöksgroddar, som jag också hittade på Coop, men lite parmesan hade inte heller varit fel. 

Servera rejält med gott kött till de här grejerna. Jag körde som sagt på rökt fläskfilé till men det skulle funka super med några fina bitar fisk, helstekt lamm- eller viltfilé, eller kanske ett ankbröst. Jag längtar redan till nästa gång jag får möjlighet att köra kombon. 

2 kommentarer:

Ann sa...

Det här låter ju hur gott som helst! Enkelt också:)

Pytte/Eleonora sa...

Det är det, och ett roligt sätt att få i sig grönt på dessutom!