onsdag 28 november 2012

Hoppande jävlar med twist till första advent

Okej, såhär va. Ni som inte har testat detta - GÖR DET. Jag vet att ni finns där ute, och att ni förmodligen är rädda för dadlar. Eller hur? Var inte det! Dadlar är skapta för denna superenkla anrättning. De föddes ur dadelmodern och blev feta, söta och saftiga och hamnade i en dadellåda av denna enda anledning.

Hoppande jävlar kan antingen bestå av musslor och bacon, eller dadlar och bacon. I recept med musslor brukar man föreslås burkmusslor, vilka för mig är en styggelse jämlik brustabletten (=supersuperäckligt). Så strunta i den varianten så länge. Här jobbar vi dadel plus bacon plus en liten twist i form av en pigg, skalad mandel; den är inte med i standardrecepten på de små jävlarna. Det blir som ett litet Kinderägg, kan man säga. Idel överraskningar.

Det var syster Lulle som började bjuda på de här på våra julaftnar. I helgen fick de agera matlagningstilltugg och ni kan räkna med att de dyker upp igen till första glöggen. Klockrena på adventsfirandet eller glöggfesten!

Hoppande jävlar

15-18 st

8-9 färska dadlar
1 pkt bacon
Skalade sötmandlar (köp färdigskalade eller ploppa ner oskalade några sekunder i kokande vatten, kyl och tryck ut ur skalet)
Tandpetare

Halvera dadlarna och pilla bort kärnan. Jag tog hela dadlar i mina den här gången, och det blir för mycket. Lägg en mandel i kärnhålet och tryck till om dadeln runt om. Dela varje baconskiva på tre (eller två om du verkligen gillar bacon) och rulla in de mandelfyllda dadlarna däri. Fäst med tandpetare. Stek runt om i panna, eller stek i ugnen på 200 grader tills de fått fin färg, ca 10 min. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska så fett göra det här ändra fram till julen. Och sedan under Julen. Och efter.

tina sa...

Jag har testat, men räds fortfarande dadlar i smyg. Kan man gå i lära-sig-gilla-dadlar-skola? Jag vill ju tycka om!

Pytte/Eleonora sa...

Anonym - fett rätt tänkt!

tina - Hmm. Har du testat hoppande djävlar menar du? Eller dadlar som de är? För det fixar inte jag heller. Med salt bacon (du kanske måste öka mängden bacon) och en knaprig mandel däremot... Svårslagen kombo för mig!

Syltis på Söder sa...

På tyska – Datteln im Speckmantel! Ett av få uttryck, kanske det enda, jag föredrar (och förstår) på tyska framför svenska.

Pytte/Eleonora sa...

Syltis på Söder - Speckmantel är onekligen ett väldigt vackert ord. Men jag gillar också att helt legitimt få säga "jävlar". Den effekten går ju lite förlorad i den tyska varianten...

Tom sa...

"Verdammte Datteln im Speckmantel"?

Pytte/Eleonora sa...

Jawohl!

martin sa...

Hoppande jävla ;) Härligt namn på en maträtt!