fredag 21 december 2012

Efter världens icke-undergång, eller till nyårsbubblet

Ursäkta den dåliga mobilbilden, men jag tycker ändå att det är värt att dela med mig av de här superenkla men lyxiga små tilltuggen som är en hit till ett glas bubbel eller en iskall öl. Jag tog med dem som bidrag när min fantastiskt fina vän Sara bjöd in till tjejmiddag, och jag tror att det var fler än jag som uppskattade dem för de försvann i väldigt rask takt. Jag tänkte att jag skulle lägga upp den i dag så att ni vet vad ni kan ha till bubblorna i morgon när världen trots allt finns kvar, lika underbar och katastrofal som vanligt. 

Lyxiga små krustader 

24 stycken

1 ask små krustader (finns oftast bland kexen)
100 g gravad lax i bit eller skivor
1 tsk dijonsenap
några droppar olivolja
1 dl smetana eller crème fraiche
80 g sik,- löj- eller forellrom
1/2 röd lök, fint hackad

Skär den gravade laxen i små tärningar. Blanda den med senap och en liten skvätt olivolja. Lägg en sked i varje krustad. Spritsa eller klicka på lite smetana, lyxa med en dutt rom och toppa med rödlök. Vill man dra ett kvarnvarv svartpeppar på det så skadar det ingen. Godast nygjorda!

2 kommentarer:

Annika sa...

Du gör det igen, och igen! Detta låter rasande, ja rent vansinnigt gott! Bokmärker omedelbart receptet.

Pytte/Eleonora sa...

Du är himla fin du Annika. Tack och god fortsättning!