onsdag 8 augusti 2012

Krabbpasta på 5 minuter

Jag har förmodligen redan attackerat er med varianter på den här pastan men nu har jag gjort den snabb, snabbare, snabbast. Tack vare två av mina nya frysta måste ha-produkter - färdighackad chili och vitlök - samt tunn spaghetti som bara tar tre minuter att koka tar den här rätten bara 5 minuter att svänga ihop (okej, det tar tid att koka upp vattnet, jag vet. Var nu inte så besvärlig).

Om ni ännu inte upptäckt fryst chili respektive vitlök - spring och köp! Förbannat smidigt. Men förvara dem i plastpåse i frysen, framför allt vitlöken som gärna sprider sin väldoft över allt annat.

5-minuterskrabbpasta med chili, vitlök och koriander
Det här behöver du för 2 personer - häng med nu, det går fort:

3-minutersspaghetti för 2, Capellini
1 burk krabba i vatten
2-3 tsk fryst eller färsk hackad vitlök, beroende på hur du känner för vitlök
2-3 tsk fryst eller färsk hackad chili, beroende på hur du känner för chili
2 tsk olivolja, plus eventuellt lite extra till servering
1 kruka koriander (byt till basilika om du är koriander-aggro, men ta lite mindre i så fall)
Citron till servering

Koka upp vatten till pastan. Titta inte på kastrullen, då tar det längre tid. Ta fram en stekpanna och värm upp lite olja. Använder du färsk chili och vitlök så finhacka dem under tiden du väntar.
Nu kokar det! I med pastan. Fräs chili och vitlök försiktigt i oljan - inte bränna! Öppna burken med krabba och häll av vattnet. Hacka koriandern grovt. Värm allt i chili-vitlökspannan och salta och peppra. Häll av pastan men spara lite av kokvattnet i botten, bara några matskedar. Vänd samman krabbfräs och spaghetti och servera med en citronklyfta att själv pressa över maten.

2 kommentarer:

Micke sa...

Du den där snabblagade krabbpastan ska jag ta och prova,jag gillar rätter som går att "slänga" i hop fort och det ser gott ut,tack för receptet!

Pytte/Eleonora sa...

Tack ska DU ha Micke!