tisdag 28 augusti 2012

Före fastan kommer köttfest

Jag får inte äta idag. Det är inte frivilligt och jag tänker inte gå in på varför, men det är klar vätska som gäller för mig i ett helt dygn.
Folk som fastar frivilligt - hur fixar man det? Att inte få ÄTA, liksom? För mig är det tortyr. Därmed var jag ju tvungen att äta något riktigt gott igår, något jag kunde tänka tillbaka på idag och gråta till minnet av.
Ack. Mitt kött.
Jag saknar det redan.

Om man kokar högrev länge och sedan grillar eller ugnssteker med en god glaze på så smakar det som ribs. Vilket är mitt bästa. Jag har inte själv testat tidigare, men jag har blivit bjuden på det och älskat det så nu ville jag prova själv. Köttet ska ätas direkt från ugnen; när det legat ett tag liksom torkade det upp lite. Men innan dess var det det ljuvligaste ever.

Långkokt högrev med rökig honungs- och sweet chiliglaze

500 g högrev
1 liter vatten
1 msk salt
Några hela pepparkorn

Glaze:
2 vitlöksklyftor, fint rivna
2 msk sweet chilisås
1 msk honung
1 msk kinesisk soja
1/2-1 msk liquid smoke, beroende på smak (kan uteslutas också, det blir jättegott ändå)
Salt och peppar

Lägg kött, vatten och kryddor i en kastrull och koka upp. Skumma av och låt koka i 1,5-2 timmar beroende på köttets tjocklek - det ska bara precis hålla ihop när det är klart. Ta upp ur vattnet och låt svalna. Om du inte ska grilla utan använda ugnen så sätt den på 225 grader. Rör samman ingredienserna till glazen. Lägg köttet på en folieklädd plåt. Pensla runt om med glazen och grilla hastigt runt om, eller stek i ugnen i ca 10 minuter tills köttet fått fin färg. Servera som vi med majskolvar, grillad paprika, sockerärter och kokta rödbetor, eller gör en god sallad. 

5 kommentarer:

Petter sa...

Pytte! Ditt recept ser ut att vara som en hel orgie med supermodeller i munnen. Jag ser väldigt mycket fram emot att ha denna orgie. Med supermodeller. I munnen. Eh...

Pytte/Eleonora sa...

Petter. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Kan vara en av mina finaste kommentarer på bloggen någonsin.

Syltis på Söder sa...

Kött. Jag ska inte ge mig in på moraliska aspekter av köttätande, men nu är det som så att djur är gjorda av kött, och varför skulle vi inte då passa på att äta det? Glatt spanskt griskött till exempel. Färsk pata negra. Du MÅSTE prova. Hittills har jag bara funnit detta magnifika kött i Gastronomibutiken i Helsingborg, men det känns som en tidsfråga innan det går att finna i Östermalmshallen, aka Hallen. Hursomhelst. Det är det bästa kött jag nånsin ätit. Grisar som lever på ekollon blir ganska feta. Och köttet blir alltså fett det med. Men jeeeeesus så gott det är. Så när man inte har tid att dona med högrev eller när banken ringer och ber en att göra av med mer pengar - köp pata negra, salta och peppra och dra igång grillen!

Och stort lycka till med kokboken! Ska bli riktigt kul att se den i tryck!

Pytte/Eleonora sa...

Tack för tipset! Jag uppskattar förstås alltid ett riktigt bra köttips (kött-tips?). Låter som ett dyrt nöje jag borde prova åtminstone en gång.
Ja, fantastiskt kul med boken! Och du är ju med i den, om än tyvärr bara svagt skymtande på en bild... men jag uppskattar verkligen att du var där. Kram!

Theresia sa...

Låter vansinnigt gott. Vad serverar du till? Behövs sås? Kall? Det kanske är pulled-pork tillbehör som gäller? Bröd och sallad?