måndag 11 oktober 2010

Tårta på Pyttes vis: superfusk med glass

Ni vet ju redan att vi äter en traditionell födelsedagstårta i min familj som ingen gillar. Varje gång någon av mina syskon bildat en egen liten familj har de stått inför ett val: föra traditionen vidare, eller satsa på en god tårta som folk faktiskt vill äta?
Ett stort beslut.
Vissa har valt att äntligen slippa den förhatliga tårtan som tvingats på en år ut och år in (och vi är en stor familj - tårtan skulle ätas runt tio gånger per år innan vi syskon själva började få barn dessutom), andra har valt att modifiera den så att den faktiskt blir helt okej, vissa tror jag fortfarande inte riktigt bestämt sig.

Själv vill jag helt klart att den ska följa med in i även min lilla familj. På morgonen. När bara vi är med. Däremot, om det vankas kalas och det ska bjudas på tårta, då ska vi bjuda på något GOTT.
Fast jag bakar ju inte, vilket är ett problem. Klart jag vill göra en egen tårta till min dotter och klart jag är förmögen att läsa recept, men jag... Ja, något hindrar mig helt enkelt. jag har något slags bakblockering. Däremot kan jag ju fuska mig fram här i livet, som ni vet. Jag kan sätta ihop min egen tårta. Inte lika fint som att baka själv men inte heller lika slött som att köpa en färdig.

Härmed ska jag alltså be att få presentera

Pyttes egenhändigt monterade och extremt fuskiga glassprinsesstårta

Tag 1 paket färdiga tårtbottnar. Placera nedre bottnen i en inplastad springform med avtagbar botten. Om din form är någorlunda standard passar den perfekt, annars kan du strunta i formen. Kleta på 0,75 - 1 liter god glass som fått stå framme 5-10 minuter; jag valde ekologisk hallonglass från Sia. På med en botten till på det hela. Ovanpå den smetar du på ett generöst lager av en god sylt; jag hade en salmbärssylt som min farbrors fru på Gotland gjort, och den var ju fin som snus i tårtan som ni säker förstår. På med den tredje bottnen, plasta in och ställ i frysen tills det är dags för servering.

Vispa 5 dl grädde ganska hårt tillsammans med 1 msk äkta vaniljsocker eller lite socker och vaniljpulver. Bred ut ovanpå tårtan. Lägg på 1 färdigt marsipanlock (rosa såklart!), pudra över lite florsocker och skriv något kärleksfullt med 1 tub tårtpyntargelé. Servera pronto. Garanterad succé! Tror jag i alla fall - åtminstone tyckte min mamma att det var en av de godaste tårtor hon ätit. Å andra sidan äter hon sällan tårta. Oh well, ni får väl prova?

4 kommentarer:

Remsan sa...

Jag hade hellre ätit din fusktårta. Jag tycker inte om prinsesstårta, för det är bara en massa grädde i mina ögon. I vår släkt har det varit likadant, då vi har en f.d. konditor i släkten som alltid fixar prinsesstårta till alla kalas, men jag har vågat trotsa detta. T.o.m. så galet att det ibland inte ens bjuds på tårta när jag ställer till kalas, utan en smarrig efterrätt istället. Men det är nästan så jag blivit utesluten ur släkten ;-)

lillan sa...

fast jag gillar inte att du basunerar ut att du har en bit kvar - den har du redan lovat mig.

Pytte/Eleonora sa...

Remsan - jag är inte heller jätteförtjust i prinsesstårta, fast på senare år har det börjat slinka ner. Att göra en god efterrätt istället för tårta är väl klockrent - man kan säga att det här blir en kombination!

Lillan - jag har två bitar kvar, och den ena är ju din. Vi kan väl ha ett eget litet tårtkalas?

Andrea sa...

Ojj vad gott! Jag har för den delen ett underbart prinsesstårterecept på minmat- och träningsblogg som inte är så värst komplicerat! Det rekommenderar jag MYCKET starkt!! :)

Kraam <3