måndag 21 juni 2010

Citronmoussetårta med jordgubbe

Den här supermumsiga minidesserten gjorde jag i nr 3 av eminenta tidningen Matmagasinet. Jag är ju verkligen ingen dessertgudinna direkt men det här blev riktigt lyckat tycker jag själv! "Lyxig söndagscocktail" hette jobbet men jag fantiserar lite om att goffa i mig stora bitar av tårtan på midsommarafton.
Bilden är tagen av superduktiga fotografen och fina vännen Lieselotte van der Meijs.

Citronmoussetårta med jordgubbe

Fluffig och len är den här ljuvliga moussetårtan med cheesecakebotten. Förvara den svalt till servering, annars kan den smälta ihop en aning.

Botten:
100 g digestivekex
50 g socker
50 g smör

Citronmousse:
4 gelatinblad
3 ägg
1 1/2 dl florsocker
2,5 dl vispgrädde
1 dl kesella
2 små ekologiska citroner

Färska jordgubbar

Börja med botten till tårtan: Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ingredienserna i en matberedare, eller smula kexen och blanda dem med sockret och smöret. Klipp ut en rundel bakplåtspapper efter botten på en form med löstagbara kanter och lägg den sedan i botten av formen. Tryck ut kexblandningen på papperet och grädda i ugnen i 10 minuter.

Fortsätt med moussen: Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5 minuter. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa gulorna pösiga tillsammans med florsockret i en skål, vispa äggvitorna till hårt skum i en annan. Vispa grädden ganska hårt i en tredje. Tvätta citronerna, riv skalet fint och lägg det åt sidan. Pressa ner juicen från den ena citronen i en kastrull, spara den andra till något senare tillfälle. Krama ur gelatinbladen, lägg dem i kastrullen och värm försiktigt tillsammans med citronjuicen tills de smält helt. Låt svalna något och häll citronblandningen i skålen med äggulesmet under omrörning. Tillsätt citronskal och kesella, vänd ner grädden och allra sist de fluffiga äggvitorna. Häll smeten i formen med den gräddade och svalnade kexbottnen, plasta in och låt stelna i kylen i minst fyra timmar. Skär tårtan i munsbitar, toppa med jordgubbshalvor och lägg upp på ett fint serveringsfat.

10 kommentarer:

Christer sa...

Så snygga!

Maria - Matporr sa...

Men hallå eller.. MUMS! Och jag som inte ens är en efterrättsmänniska :)

Tobbe sa...

Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

tina sa...

Snyggt (och säkert lika gott)!

Annika sa...

Oh, ser fantastiskt ut! Själv gjorde jag en fantastisk flädermousse i midsommarhelgen. Nu blir jag sugen på att göra den i "din" form, som små lyxiga bakelser!

oumberligating sa...

Piffigt...bra och intressant ord...din blogg är ju just "piffig"...fortsätt så!
Oumberlige Peter tyckte något!

Anonym sa...

Underbart fina bakverk och de låter verkligen supergoda!
Du har en award att hämta på min blogg! Den har du förtjänat! Ha en skön helg!

Kram Karin

Unknown sa...

Hej! Googlade precis på hjortfärs och hittade hit... Vilken underbar blogg, du har vunnit en ny trogen läsare. Och ikväll testar vi finfärsbullarna med hjortfärsen vi har i frysen!

/Tess

Matskaparen sa...

Hej, jar en tjej som är 14 år. Jag har haft bloggen http://matskaparen.blogg.se sedan tidigt 2009, och jag älskar att laga mat. Jag har precis rustat upp bloggen, dvs fixat designen och lagt till lite fler recept. Det skulle vara roligt om du/ni tog er en titt och skrev en kommentar!

Tårtan ser ut att smaka riktigt gott! ;)

Pytte/Eleonora sa...

Tack alla för de fina kommentarerna! Jag försvann ut i semestermode efter det här inlägget men ska försöka skriva lite oftare resten av sommaren. Ni är alltid lika uppmuntrande!