tisdag 23 februari 2010

Middagstips: lättrökta laxfiléer


Jag föreställer mig att du sitter där på kontoret, kanske gungar fram och tillbaka i skrivbordsstolen, pillar dig i naveln, slöstirrar på vädret utanför, uppdaterar din Facebook-status men raderar den igen eftersom du insåg att den var alldeles för tråkig, funderar på vad du ska äta till middag ikväll - och AHA, där kom jag in i bilden.

Provade lättrökta laxfiléer från Findus häromdagen, eftersom jag kom över dem så billigt (heja butiken på Götgatsbacken som envisas med att byta namn och tillhörighet hela tiden - på mitt kvitto stod det något i stil med "Den rebelliska matbutiken" men jag vet inte om det ska föreställa namnet på stället. Roliga billiga saker har de alltid i alla fall), och de var faktiskt en positiv överraskning. Med skinnet kvar ser de trevliga ut på tallriken (och det blir härligt knaprigt och gott om man steker det, så låt det sitta kvar!), och det rökta inslaget piffar upp både smak och konsistens. Jag stekte dem i smör och lite rapsolja, max ett par minuter på varje sida, och serverade med sparris och fänkålsklyftor som kokats i någon minut, kylts ned och sedan frästs i olivolja med lite vitlök. Avrundade med att skvätta generöst med lime över det gröna och blanda med massor av dill och lite grovt hackad rucola. Flingsalt förstås. Komplettera med en god kall sås på crème fraiche och vitlök eller senap och du har ditt på det torra i kväll.

Så, nu kan du återgå till naveln.

7 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mnäää, eftersom det tar evigheter att ens ta sig till jobbet denna vecka jobbar, i alla fall jag, rätt flitigt väl på plats. Men tack för middagstips ändå! Intressant produkt som jag inte sett tidigare.
Hälsar Dillen

Pytte/Eleonora sa...

Inte jag heller! Och jag har ingen aning om vad den normalt kostar; själv köpte jag den för 25 kronor, men det var något slags superbulkpris antar jag.

Anonym sa...

Kul produkt som måste testas :) Tackar för ögonöppnaren då jag aldrig letar fisk i frysen på affären.. Men nu!

Naomi sa...

Ser riktigt smarrigt ut!

http://ekbladsdotter.blogspot.com/

Anonym sa...

Hallllåååååååååååå......... Har du gått i ide? matstrejk? Saknar dina inlägg. Hälsningar Birgitta

Kajsa sa...

Spännande, tyvärr har jag lite svårt för rökt mat...

JaanaM. sa...

Lax är ju gott!!! :)