måndag 27 juli 2009

Min skamfyllda njutning

Det är en tub fylld av fejk, det vet jag ju.
Ost ska inte hänga i ställningar i rumstemperatur, ost ska inte tryckas ut ur tub, och ost ska definitivt inte ha en bismak av något jättekonstigt som säkerligen går att härleda till något skumt i den av undertecknad noggrant undvikta innehållsförteckningen.

Christian (som inte bara är en grym musiker själv utan även redaktör för Skivkoll.se) jämför min nyligen återupptäckta fäbless för Skagenost på tub med hans hemliga (nja, inte längre förstås) beundran för Patrik Isaksson och menar att fenomenet kallas "Guilty pleasure" - som att vara sann hårdrockare och älska Milli Vanilli i smyg.

Själv har jag alltså en grej för "ost" på tub. Jag förstår själv inte varför; det är något i den syntetiska, kletiga, klistriga massan som lockar mig. Jag blev riktigt glad när jag såg att den faktiskt innehåller hela 10 procent skaldjur - jag var beredd på att fortsätta äta den i tron om att den förmodligen inte innehöll några skaldjur alls. Snacka om skamligt.

Så spill nu - vilken är din skamfyllda njutning? Euroshoppers chokladkakor? Flottig fulpizza? Gorgonzolapastan från 7-11? Makrill på tub, kanske...? Ut med det bara - tillsammans är vi mindre skamliga. Eller inte. Men ändå!

14 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Jag älskar ockå plastost.Fast kräftosten. Sen så är jag skamlligt förtjust i vita bönor i tomatsås Kalla med sked direkkt ur burken. Inget finlir här inte .

Heidi sa...

Såna där tyska inplastade tigerkakor, rulltårtor m.m. Fullspäckade med konserveringsmedel, men gud så gott!

Christian sa...

Euroshoppers chokladkakor med hasselnötter för typ 3:90 är faktiskt godast av dem alla. I övrigt älskar jag det mesta som är vidbränt; biliga nudlar (Samyang Ramen?) med orientalisk smak; att äta messmör direkt ur paketet (eller med kaviar); makrill i tomatsås (en hel burk utvält på en lika stor knäckemacka).

karibien sa...

Euroshoppers mjölkchoklad används här i huset som livräddare, åtminstone av den psykiska hälsan. Jag säger bara tonåring och mens.

Själv är jag svårt beroende av Findus köttfärssås på burk. Och på tal om "kalla med sked direkt ur burken" - det har hänt att jag satt i mig burken innan pastan kokat klart.

lulle sa...

Jag älskar Billys Panpizza, och det kan jag inte riktigt stå för. Svampigt och garanterat hälsovådligt. Men guuud vad gott, med mjölk till. Helst en original och en hawaii.

Annars tycker jag uppriktigt sagt (och jag är lite förvånad över det) att det är obehagligt med E-ämnen och jag känner mer och mer att det är bra tack. Fast jag vet inte varför egentligen. Så farligt kan det väl inte vara?

Men hörni andra, vita bönor, messmör, makrill i tomatsås, det är väl rena hälsokurerna? Allt det älskar jag också! :)

Livet på den mörka sidan sa...

Just ja....kavarmackor med skivd banan på och den bästa av alla. Rostat surdegsbröd, bregott med havsalt, nutella och extra lagrad svecia på . Otäckt gott

Crabstick Fiesta sa...

Jag är förvånad över att ingen tagit upp crabsticks här. De är så låtsas att de inte ens får heta crabsticks utan heter numera Surimi Sticks. Surimi är det japanska ordet för fiskprodukt med krabbsmak, heter det på förpackningen. Supersmarriga mao!

Pandamamman sa...

Jag köper sån där pulverost på påse och det skäms jag över, men jag tycker att det är supergott att ösa över köttfärssås med spaghetti.

Rebecca sa...

Jag har funderat och funderat, men kommer inte på något. Fram tills midsommar älskade jag iskall Pepsi Max och drack X antal liter per vecka, men efter hjärnblödningen smakar allt med sötningsmedel pekka. Så jag har nog ingen skamfylld njutning för tillfället... om inte vegetariska gourmetbullar från Hälsans kök räknas?

Ewa sa...

Små citronmuffins. Alltid färska och mjuka även efter månader i skafferiet. Måste vara nyttigt, va? Jag kan äta hur många som helst...

Pytte/Eleonora sa...

Jag visste väl att det fanns ett gäng rodnande njutare som sitter och medskäms därute! Är det inte underbart att erkänna? Det har blivit flera ivriga medhåll från mig här hemma när jag läst era svar; det är både det ena och det andra som återfinns i det här köket med jämna mellanrum...

Extra kram till Rebecca som jag hoppas mår bra och kan njuta av livets goda till fullo - i alla fall sånt som inte innehåller läskigt sötningsmedel!

Fröken Dill sa...

Trekantostar från Buko, alla utom den med skinka i. Det ska man ge mig om man verkligen vill ställa sig in! Och om man vill irritera mig ska man sno åt sig den med smak av "krydderier", MIN favorit som bara JAG borde få.
Hälsar Dillen

Annika sa...

Har en hatkärlek till McDonald´s svampiga ostburgare, nudlar, gelégodis (vill inte tänka på vad det innehåller...) och ravioli på burk. Ibland så gott men egentligen rätt äckligt.

Frida sa...

Ravioli på burk, så otroligt fantastiskt gott.. Tur är det att jag sällan, sällan äter det, för vem vet vilka stackars djur det finns nedmalda i de där degklumparna..