torsdag 16 april 2009

Fetaostfyllda biffar med dillslungade gulbetor och citronsås















Fetaoststinna köttfärsbiffar med dillpiffade ekologiska gulbetor och en syrlig citronsås - DET var grejer det, vill jag lova! Mycket gott och något jag definitivt kommer göra igen. Och jag gör faktiskt sällan samma rätt två gånger (av hänsyn till er förstås, kära läsare. Och för att det är tråkigt). Använd fin, krämig fetaost till biffarna - inget plastigt Apetina light-tjafs - och gula eller polkarandiga betor. På vårt paket stod det "Farfars ekologiska polkabetor" men betorna var minsann blekt gula under skalet och farfar hade lämnat polkaränderna annorstädes. Men gott som f*n var det, ärligt talat.

Receptet räcker till två lite drygt.

Fetabiffar
350 g nötfärs
1 röd lök, fint hackad
1 stor klyfta vitlök, fint hackad
1 msk god bbq-sås; vi använde Texas Smokehouse
100 g fet fetaost, grovt smulad
1/2 dl hackad persilja
1/2 hackad basilika
Redigt med salt och peppar
Lite olivolja och smör till stekning

Dillslungade betor
8 små gul- eller polkabetor
1 litet knippe dill, grovt hackad
Flingsalt
1 klick smör

Citronsås:
1 dl lätt crème fraiche
Finrivet skal +och saft av 1/2 citron

Skrubba betorna och koka dem i 25-40 minuter beroende på storlek; de ska fortfarande ha lite tuggmotstånd. Gör resten av middagen under tiden. Blanda ihop ingredienserna till såsen och smaka av med salt och peppar, ställ kallt. Stek lök och vitlök glansig (men inte brun) i lite olivolja. Blanda ordentligt med färs, bbq-sås, salt och peppar. I med händerna och gegga runt bara. Blanda med något försiktigare handlag i fetaost och örter. Jag fick fem stora biffar av min smet; vi hade kunnat göra sex stycken och bjuda en tredje person men det var ju så förbannat gott så vi åt upp alltihop själva. Bryn de platta biffarna i lite smör och olja och låt dem steka färdigt i ugnen (ca 10 minuter i 150 grader). Skala under tiden de färdigkokta betorna och skär dem i kvartar. Lägg tillbaka dem i kastrullen, lägg i en liten klick smör och dillen och slunga runt de varma betorna tills de är rättvist smör- och dilltäckta. Krydda med en generös nypa flingsalt och kanske lite svartpeppar om du ligger åt det hållet. Servera till biffarna och citronsåsen. Och tänk på mig när du äter, det förtjänar jag.

Inga kommentarer: