torsdag 26 mars 2009

Kolja med belugalinser, ugnsrostade tomater och paprikasås

Belugalinser är nog den enda sorters linser jag klarar av att äta; de röda och gröna varianterna brukar växa i min konsistenskräsna mun och lägga sig som en kväljande gröt i svalget. De här snygga små liven är dock nötigt goda och bjuder på ett tilltalande tuggmotstånd.

Min åh så vuxet planerade matvecka påbjöd på onsdagkvällen fisk med ovan prisade linser, tomater och paprikasås och det kändes verkligen åh så nyttigt. Till min milda förvåning var det faktiskt åh så gott också. Jag blandade linserna med ekobacon. Bacon gör livet roligare.

Kolja med belugalinser, ugnsrostade tomater och paprikasås

2 personer

250-300 g kolja (eller annan firre du gillar)
smör

1,5 dl belugalinser
1 lagerblad (inte nödvändigt, men det piffar upp)
5 skivor bacon, gärna ekoreko (eller sidfläsk för all del, om du vill vara tjusig)
1 pkt (200 g) pärltomater
3 vitlöksklyftor
1 msk balsamvinäger
1 msk mörkt muscavadosocker (eller en nypa simpelt strö)
1 dutt olivolja
salt och peppar

Ett par ugnsrostade paprikor, jag använder inlagda men rosta gärna själv
Lite smaksättning om du vill; jag tog lite harissa
En skvätt pressad citron

Börja med tomaterna. Har du gott om tid sätter du ugnen på 100 grader och låter dem stå inne ett par timmar; ju kortare tid du har, desto högre temperatur. Jag körde dem i någon timme och en halv på 125 grader. Lägg dem hela i en form tillsammans med skalade och halverade vitlöksklyftor. Balsamvinäger, socker och en liten skvätt olja ovanpå. Lite salt och peppar också. Låt dem baka, vila en stund och gör sedan resten:

Koka upp linserna i 5 dl vatten tillsammans med 1/2 tsk salt och ett lagerblad. Koka försiktigt i 15 minuter. Ställ åt sidan och låt svalna något i kokvattnet. Mixa paprikorna, värm i kastrull och smaksätt. Skär baconet eller sidfläsket i små bitar och fräs det knaprigt. Blanda det med de avrunna linserna och håll varmt. Salta och peppra fisken och stek den precis klar i lite smör; ett par minuter på varje sida är fullt tillräckligt. Ta ut tomaterna ur ugnen och blanda rubbet i formen med linserna. Servera tillsammans med fisken och paprikasåsen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Belugalinser är toppen. Snygga OCH goda, vad mer kan man önska?

Matsedel, oj, det skulle aldrig fungera hemma. Jag är en alldeles för stor bohem, vet aldrig i förväg vad jag är sugen på. J och jag vet dessutom sällan hur dags vi kommer hem så det skulle totalt haverera redan från början, tyvärr.

Hälsar imponerad fröken Dill

Pytte/Eleonora sa...

Fröken Dill - vi är precis likadana. Tyvärr slutar våra sug och vår obeslutsamhet ofta med sen middag och en radikal grinighet från min sida, så det här är ändå värt att prova. So far, so good! Idag är jag dessutom helt befriad från matlagning - vilken lyx...

Anonym sa...

nejmen... jag som i ett svagt ögonblick köpte kolja som sedan dess har legat som ett dåligt samvete i frysen sen dess. jag menar. jag tycker ju inte om fisk. skaldjur ja. fisk nej. men Barnet. jag måste ju tänka på Barnet. Alltså... nästa veckoplanering blir det Pyttes kolja!