torsdag 5 mars 2009

Fullkornsspaghetti med halloumi, vitlök och tomater

Preciiiis när man trodde att bloggen skulle dra en sista suck och krypa in i ett litet torrt, mörkt hörn och skrumpna bort under förnärmad tystnad lyckades jag ta mig i min ostärkta, trötta krage och klämma ur mig en enkel men smaskig lunchspaghetti.

Här har det varit förkylningar och stress och bostadsbytesförhoppningar för hela slanten, så det är mycket comfort food nu. Smaka den här superenkla pastan nästa gång du är sugen på något matigt men fräscht. Jag gör den med Barillas fullkornsspaghetti; andra märken jag testat har en motbjudande bismak av sågspån. Barillas är dock så pass god att jag föredrar fullkornsvarianten framför den vanliga numera.

Fullkornsspaghetti med halloumi, vitlök och tomater

2 personer

2 portioner fullkornsspaghetti
1 ask körsbärstomater
200 g tärnad halloumi (Zeta har färdigtärnad för de lata)
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
1 citron
1 liten nypa socker
1/2 kruka basilika
Salt och svartpeppar

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Förbered under tiden de andra ingredienserna: halvera tomaterna, strimla basilikan, skala och skiva vitlöken tunt. Hetta upp en teflonpanna och stek halloumibitarna gyllene. Sänk till medelvärme och häll i olja och vitlöksskivor, fräs en minut utan att vitlöken tar färg. I med tomaterna och fräs tills de mjuknar något. Halvera citronen och pressa över saften, dutta i en liten nypa socker och smaka av med lite salt och ordentligt med svartpeppar. Vänd ner basilikan och blanda försiktigt med den nykokta pastan. Servera på studs.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå, jag vill också ha halluumii! :D

Anonym sa...

Men du. Jag måste se det här som ett tecken va. Jag har verkligen undrat var du tagit veägen - det måttligt intressanta mjölkinlägget har ju legat överst i en mindre evighet nu. Sen kommer det ett inlägg om fullkornspasta med tomatsås (trodde inte ens du gillade det? KÄNNER jag dig ens??) och vet du? Jag åt samma till lunch! Jamen faktiskt! I princip iaf. Fast jag hade babyspenat - och fetsost istället för den läskiga halloumnin.

Visst seru! Systra min, jag tror vi är back on track!

Pytte/Eleonora sa...

Tina - go get it!

Lillan - måste poängtera att det INTE är någon simpel "fullkornspasta med tomatsås", utan vitlökiga, sötsura små tomater i sällskap av inte alls läskig utan härligt seg halloumi, allt smörjt av god olivolja, kryddat med aromatisk basilika och nymalen svartpeppar, slutligen serverat med en nykokt, stunsig spaghetti. Så det så.

Anonym sa...

"Stunsig spaghetti". I like.

Men hörni. Idag har jag fått mammas fläskfilé med banan i curry-gräddsås. Och så det där riset till, som bara hon kan. Lite brunfräst innan vattnet hälls på, så det blir tokfluffigt. Och gelé.

Fyttihelvete vad gott!

Sally dukade med Puh-servetter och svenska flaggan och välkomnade till "hemmarestaurangen".

Det är för övrigt mycket lättare att hantera din blogg när man är nyäten, det ska jag göra framöver!

Annica sa...

Åh halloumi! Det lagade Leila igår på tv också (fast varför sänder man ett program som är inspelat på sommaren i februari? Vem kan blanda ner nyplockade jordgubbar i salladen nu?)

Och tack förresten för att du har lett mig ner i edamame-träsket ;-) Gud så gott!

Annika sa...

Skönt att se att du lever. Bortsett från fullkornspastan (nej, jag fixar det helt enkelt inte!) så låter alltsamman hur gott som helst.

Pytte/Eleonora sa...

Lulle - jag vill också äta mammas fläskfilé i er hemmarestaurang!!!

Annica - mycket intressant val av tid för Leilas nya program "Leila på landet", jag håller med. Men de måste väl göra plats för "Leilas primörer", "Leilas sommar", "Leila packar picknickkorgen", "Leilas utflykter" och gud vet allt om de ska fortsätta hinna göra Leilaprogram i samma takt som hittills...

Annika - jag lever och har hälsan! Skit i fullkornet; tillsammans med din hemlagade spaghetti blir rätten förstås ännu godare.

Anonym sa...

Pytte - ja, ja WHATEVER!
Lulle - "Fyttihelvete"?

Pytte/Eleonora sa...

"Fyttihelvete Per-Bjarne" = Elling, världens bästa komedi. Am I right?

Anonym sa...

Elling, såklart! Det är ett väldigt användbart svärord, Lillan, du borde prova. Men jag håller med om att det inte var så vackert i text. Gick igång lite...

Anonym sa...

Åh, jag tror det ligger en Halloumiförpackning i kylen. Perfekt till imorgon! Tack för tipset, receptet knycker jag med mig ;)

Pytte/Eleonora sa...

TheKitchenslut - that's what I'm here for, babe!

Anonym sa...

Kul att du gillar den tärnade halloumin Pytte - visst är det skönt att vara lat ibland :-D

Mer om Zetas hallouminyheter och några recept och tips
www.newsdesk.se/pressroom/di_luca_di_luca/

Vänliga hälsningar
Catrine, Di Luca & Di Luca

Pytte/Eleonora sa...

Catrine - vi gillar allt som förenklar livet!

Unknown sa...

Tack för supergott recept! Alla som tycker halloumi är något annat än underbart gott, kan dra något gammalt över sig! :)