måndag 30 mars 2009

Bananmums för akut efterrättsbehov

Igår efter risotton och laxen var jag plötsligt i desperat behov av något slags dessert. Har blivit många sådana behov på sistone... Nå, det är med nyttigheter som med allt annat - varför sluta med något idag som du kan sluta med imorgon?

Jag hade två bananer som jag delade i fyra delar vardera och stekte i en redig klick smör. När de fått färg skvätte jag på lite av min fina lagrade tequila och fräste av en stund (prova för all del med konjak, rom eller calva, om du har det hemma). Sedan strödde jag över ett par teskedar råsocker, ett par matskedar hackade hasselnötter och lite riven kokos. Vände om alltsammans lite försiktigt. Serverade med en klick lättvispad grädde.

Ni fattar ju på ett ungefär hur gott det blev.

3 kommentarer:

Annica sa...

Jag fattar precis. Och nu måste jag surfa vidare lite raskt, annars står jag snart i köket och steker bananer ;-)

Mikaela sa...

och jag aom har precis två bananer som snart är för mogna kvar.
men ingen grädde. vilken tur. eller - det går förmodligen precis lika bra utan grädde. typiskt.

Pytte/Eleonora sa...

Hörni, varför inte bara ge efter...? Ut i köket nu.