tisdag 16 december 2008

Dinkelpizza med gorgonzola och salami

I snart tio år har jag troget hållit fast vid en och samma topping på min pizza. Jag har ofta ifrågasatt mitt val ("Är jag tråkig nu? Har jag dålig fantasi? Finns det andra magiska kombinationer där ute?") men jag har aldrig gått så långt som till att be om något annat på någon pizzeria. Jag kan bara inte. En av anledningarna till att jag är gift är att min man inte tvekade att testa "min" pizza. Och gillade den, när alla andra bara fnös. Jag har fortfarande aldrig hittat just den här kombinationen på någon pizzameny, hur genialt enkel den än är. Om någon gjort det - berätta genast!

Följande ingredienser ska ingå (förutom den sedvanliga tomatsåsen och osten förstås - och nej, jag håller inte på och kräver mozzarellaost, vanlig fulost duger fint):

Gorgonzola
Salami
Champinjoner
Lök
Vid behov - paprika.
Att lägga till något extra, som chiliolja eller basilika, är alltid tillåtet men inte nödvändigt.

Pyttes pizza på hemmavis

Här är en hemmagjord variant, med en deg gjord på siktat dinkelmjöl. Det känns lite nyttigare och garanterat mycket godare. Ett riktigt, riktigt bra degrecept tycker jag själv; skeptiska vänner som provat har blivit mycket positivt överraskade. Bottnen blir tunn och krispig, utan en marmorskiva eller ett vedträ i sikte.

2 mindre pizzor eller 1 stor

Pizzadeg:

1/2 pkt jäst
2,5 dl ljummet vatten
½ tsk socker
1 tsk salt
2 msk olivolja
6,5 dl dinkelmjöl + lite extra till utbakning

Topping:
1,5 dl färdig eller hemmagjord tomatsås (jag gillar Dolmio Classico utan tillsatser)
200 g riven ost
Valfria favoriter - jag använde skogschampinjoner, krämig ädelost (mitt val: St Agur), fin salami (mitt val: hjortsalami från Koberg Vilt), röd lök i ringar samt rucola.

Börja med pizzadegen: Sätt ugnen på 250 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt salt, socker och olivolja, och sedan mjölet. Bearbeta ordentligt tills degen är smidig och känns hanterlig. Lägg tillbaka i bunken, täck med plastfolie och låt vila i 60 minuter. Dela degen i 2 delar om du vill ha portionspizzor. Kavla ut på bakplåtspappersklädd plåt. Bred på tomatsås och strö över den rivna osten. Lägg på lök och champinjoner (eller vad du nu vill ha på pizzan som behöver tillagas en stund). Baka i mitten av ugnen i 10 minuter. Ta ut pizzan och ställ in ugnsvärmen så att den bara kommer underifrån, då kommer pizzan få en knaprigare botten. Lägg på ingredienser som bara behöver en kort stund i ugnen, t ex salami, klickar av ädelost, skaldjur eller pinjenötter, och ställ in pizzan i ytterligare 5 minuter. Strö över lite färskt grönt innan servering, t ex rucola eller timjan. Lite flingsalt och nymald peppar är pricken över i. Sanslöst gott, jag lovar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja - SANSLÖST! Ni som läser detta recept och tänker att vafan, en hemmalagad pizza har man väl gjort några ggr, whats the big deal - ni MÅSTE prova Pyttes. Dom är liksom inte som vanliga hemmagjorda pizzor.

Gorgonzola brinner jag inte för dock - men lite räkor, basilika och mozzarella... MMMMMMMMmmmmm!!!

Anonym sa...

PRPRPRPR koberg vilt rockar fett korven e så himla goooooood man bara njuter MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM! ok pizzan var också bra njöt i fulla drag PRPRPR